De Meierijsche Museumboerderij is, vanaf 1-1-2012, een door de fiscus erkende “cultuur-ANBI”. Dat betekent, dat een gift aan het museum, gedaan door een particulier , voor 125% fiscaal aftrekbaar is. Giften, gedaan door bedrijven vallen onder een nog gunstiger regeling.
NAAM INSTELLING:
Stichting Meierijsche Museumboerderij (De Meierijsche Museumboerderij).
Bezoekadres: Meerstraat 28, 5473VX Heeswijk-Dinther. Tel.nr. museum: 0413-292481. Postadres: Postbus 2, 5473 ZG Heeswijk-Dinther. Tel.nr. afspraken: 0413-291172.
E-mail adres: info@museumboerderij.nl : Webadres: www.museumboerderij.nl
Rekening nummer: NL35RABO 0111604036
Fiscaal nummer: 004121223
Hoofdlijnen doelstelling volgens de Statuten:
“Het beheren en exploiteren van een historische Meierijse boerderij als museum”.
Elke 5 jaar wordt er een nieuw beleidsplan ontwikkeld. Het Bestuur laat zich leiden door het actuele beleidsplan,
Elk jaar brengt het bestuur verslag uit van de activiteiten van het museum. Dat verslag wordt gegoten in een uitgave van het museumblad :
Elk jaar brengt het bestuur een financieel jaarverslag uit. Dat verslag wordt, NA de accountantscontrole, vastgesteld door het bestuur van het museum.
Geregistreerd museum:
Sinds 2010 is de Meierijsche Museumboerderij een zgn “geregistreerd museum”. Daardoor moet het museum voldoen aan een flink aantal kwaliteitseisen, die voor landelijk geregistreerde- en erkende musea gelden. Het museum wordt daarop jaarlijks beoordeeld door het “Museumregister”.
Samenstelling Bestuur en taakomschrijving:
Voorzitter: Hans van Sleuwen. Taken: voorzitter, PR en communicatie, externe vertegenwoordigingen, “Boerderij Bulletin”, Beheer website en Twitter.
Vice-voorzitter: Een van de, nader aan te wijzen, bestuursleden.
Secretaris: Diny van der Pas. Taken: secretariaats werkzaamheden, archivering, planning, roosters, bezoekersafspraken.
Penningmeester: Cor van Gemert. Taken: dagelijkse financiën, boekhouding. Activiteiten en PR-ondersteuning. (omzetbelasting, begrotingen, financiele voortgangsrapportages, jaarrekeningen+ financiële meerjarenplanningen/ financiële controle-functie wordt door extern accountants bureau uitgevoerd).
Bestuurslid: Wim van Lith. Taken: organisatie van de Activiteiten / coördinator werkgroep Activiteiten
Bestuurslid: Marlies Lennings. Taken: Planning en uitvoering educatieve programma’s; ontwikkeling educatieve programma’s; coördinator werkgroep Kleding.
Bestuurslid: Jan van Berkel. Taken: coördinator Werkgroep Beheer (Beheer- en Bouwzaken, Onderhoud, Registratie, Veiligheid, de historische groentenhof, ICT-toepassingen. Beheer Face-book account.
Beloningsbeleid: Alle medewerkers, dus ook de bestuurders, zijn vrijwilligers. Het museum kent GEEN betaalde krachten. De, door de vrijwilligers gemaakte onkosten voor het museum worden vergoed.