Project: Karel en Kaatje en de kist op zolder

Karel en Kaatje en de kist op zolder.

Dit project is voor de groepen 5 van basisscholen. Er is een voorbereidingsles op school en een bezoek aan het museum.

De rode draad die door het project loopt, is het voorleesverhaal: “Karel en Kaatje en de kist op zolder”. Aan de hand  van Karel en Kaatje komen de leerlingen in aanraking met dat deel van de geschiedenis dat in groep 5 behandeld wordt. Het project is dus leerstofvervangend.

Bij de voorbereidingsles hoort een leskist ( de kist op zolder). Hierin zitten diverse materialen, waarmee de leerlingen inzicht krijgen in de manier waarop mensen uit onze streek, vroeger, rond 1900, leefden. In de kist zit ook de handleiding met daarin alle noodzakelijke gegevens en verhalen. Bij het lenen van de kist betaalt de school € 50,- borg. Dat bedrag krijgt je, bij het correct inleveren van de kist, weer terug.

De kist dient zelf opgehaald en weer teruggebracht te worden.

De les in/rond het museum duurt anderhalf uur en bestaat uit een circuit van 5 activiteiten: dat zijn: spelletjes van vroeger, dorsen, wannen en malen, zanden, klompendans, tekening maken in een spiegelkast.

Maak svp op school al een indeling in 5 groepen. Bij elke groep hoort een begeleider/ begeleidster, die ook in het museum actief begeleidt en zelf meedoet met de activiteiten.

Vragen/ Afspraken maken via 0413-291172 (Diny v.d.Pas).